جمعه, 27 مهر 1403 فارسی
کد خبر: 545 تاریخ: دوشنبه، 09 مهر 1403 - 11:58

سنددار شدن تالاب صالحیه سرآغاز حفاظت قانونمند از تالاب‌های کشور

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: برای اولین‌بار در کل تاریخ جمهوری اسلامی ایران «تالاب صالحیه» به نام دولت سند خورد و محافظت از آن به متولی اصلی محافظت از تالاب‌ها سپرده شد که قطعا سرآغازی نیکو برای سرانجام خوش تالاب‌های کشور خواهد بود.

به گزارش نجوای آگاهی؛  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز صبح یکشنبه - 8 مهرماه - با حضور در جمع اصحاب رسانه ضمن ارائه گزارش ۶ماهه از اقدامات صورت گرفته در راستای حفاظت از محیط زیست استان البرز به اهم اهداف و برنامه‌های آتی اشاره کرد و گفت: در حالی واژه «حفاظت» در بسیاری از متون و احیاناً اخبار سهواً از این سازمان حذف می‌شود که فلسفه وجودی، بخش عمده رسالت ذاتی و مرکز ثقل سازمان ما بر مبنای «حفاظـت» محیط زیست قرار دارد که وظایف بسیار گسترده‌ای را روی دوش این سازمان قرار داده است.

 

 «مجید درگی» ضمن اشاره کوتاهی به وضعیت چارت اداری سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: ۵۰ درصد چارت اداری سازمان حفاظت محیط زیست در کل کشور تکمیل است و همین عبارت کوتاه یعنی هر یک از همکاران من باید ۲ برابر نسبت به شرح وظایف سازمانی خویش کار کنند.

 

 بضاعتی کم و وظیفه‌ای خطیر در حفاظت از محیط زیست

 

 وی با بیان اینکه بضاعت این سازمان به لحاظ نیروی انسانی و امکانات به‌هیچ‌عنوان با وظیفه خطیری که بر دوش گرفته هماهنگ نیست، این نکته را نیز بیان کرد که بعد از اصلاح چارت سازمانی در سال ۹۰ و افزایش چارت به ۶۰ درصد و فراهم شدن زمینه استخدام نیرو، این سازمان همچنان با ۷ هزار نیروی انسانی کار می‌کند و با ۷ هزار نفر کمبود نیرو در کل کشور روبرو است که قطعاً و یقیناً بار مضاعفی را به روی دوش همکاران ما قرار داده است.

 

 ناوگان حمل‌ونقل نونوار می‌شود

 

 درگی اشاره‌ای نیز به وضعیت ناوگان حمل‌ونقل داشت و گفت: استان البرز به‌عنوان استانی جوان نسبت به سایر استان‌ها از وضعیت ناوگان بهتری برخوردار است؛ اما باتوجه‌به مأموریت‌های سنگین این سازمان و بعد از یک دهه استفاده تقریباً ناوگان خودرویی البرز نیز عملاً مستهلک و فرسوده شده است که با دریافت بودجه اخیر توانستیم تقریباً 10% این چالش را با خرید خودروهای جدید رفع کنیم که هفته آینده به ما تحویل داده می‌شود تا مُسکّن موقتی بر این درد فرسودگی باشد.

 

 

 بی‌سابقه‌ترین جذب نیروی انسانی در البرز رقم خورد

 و اما خبر خوب مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز توفیقات اخیر در بحث تأمین نیروی انسانی بود که با رایزنی‌های صورت گرفته با استانداری البرز شرایطی فراهم شده تا از میان 120 نیروی استخدامی که مقرر بود در فرایند استخدامی کشور جذب دستگاه‌های اجرایی البرز شوند، ۱۵ نیروی متخصص در سطح کارشناسی ارشد و دکتری جذب اداره کل حفاظت محیط زیست البرز شدند که به گفته درگی جذب این تعداد کارشناس در استان البرز بی‌سابقه بوده و حفاظت محیط زیست البرز از مجموع ۳۰ استان کشور نیز در این زمینه موفق‌تر عمل کرده است.

 

 نویدی دیگر در جذب اعتبارات استانی

 

 البته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز نوید دیگری نیز در زمینه جذب اعتبارات و درخشش البرز در میان سایر استان‌ها داشت و گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر از نهاد ریاست‌جمهوری توانستیم مصوبه جداگانه‌ای به مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال از مصوبات سفر ریاست‌جمهوری دریافت کنیم که در مرحله امضا و ابلاغ اعتبار است. با این ابلاغ بسیاری از چالش‌ها و مشکلات بزرگ حل خواهد شد.

 

 از پیگیری تا پلمب؛ اقتدار حفاظت محیط زیست در برخورد با آلاینده‌های صنعتی

 

 درگی در ادامه به بیان سایر اقدامات صورت گرفته پرداخت. از جمله: پیگیری معضلات زیست‌محیطی شهرک صنعتی اشتهارد در سطح ملی؛ راه‌اندازی گشت ویژه پایش شبانه به‌منظور پایش و کنترل آلودگی‌های زیست‌محیطی به‌ویژه در شهرک‌های صنعتی که منجر به تشکیل بیش از ۳۰۰ پرونده حقوقی و کیفری در برخورد با آلودگی‌های زیست‌محیطی استان و پلمب ۲۲ واحد بسیار آلاینده در شهرک صنعتی اشتهارد و اصلاح و استانداردسازی خروجی هوا و پساب بیش از یک‌صد واحد با رقمی بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان شده است.

 

 وی در ادامه از مخالفت حفاظت محیط زیست استان البرز با تبدیل 8 لکه صنعتی مستقر در شهرستان‌های کرج، فردیس و ساوجبلاغ به شهرک‌های صنعتی جدید، جلوگیری از گسترش شهرک صنعتی اشتهارد به مساحت ۸۲۰ هکتار جدید؛ حذف شهرک صنعتی ۴۴۸ هکتاری نجم‌آباد از بستر تالاب صالحیه؛ افتتاح اولین شعبه صلح یاری کشور در حوزه تخصصی محیط زیست و استفاده از ظرفیت زندان‌های استان البرز برای حل مشکلات زیست‌محیطی استان در قالب محکومیت‌های سبز نظیر جمع‌آوری پسماند، اجرای عملیات عمرانی و... خبر داد.

 

 پرونده‌های کاری محیط زیست البرز همچنان در دست اجراست

 

 بخش بعدی سخنان درگی به اعلام برنامه‌های پیش روی اداره کل حفاظت محیط زیست البرز اختصاص داشت. وی با بیان اینکه با پیشنهاد و پیگیری این اداره کل، موضوع حل مشکل تصفیه‌خانه شهرک صنعتی اشتهارد در دستور کاری جدی شورای حفظ حقوق بیت‌المال، معاونت اقتصادی استانداری البرز و شورای فنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قرار گرفته است، ضمن تشکر از دادستانی مرکز استان و دادگستری استان البرز گفت: این مهم با هدایت و دبیری اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز در حال پیگیری است.

 

 به گفته وی تک‌تک مشکلات تصفیه‌خانه‌ها از جمله راه‌اندازی پیش‌تصفیه‌ها، اصلاح خروجی هوا، رفع مشکلات فنی و عمرانی تصفیه‌خانه مرکزی شهرک صنعتی اشتهارد، شناسایی چاه‌های غیرمجاز و پلمب آنها، تعیین تکلیف لجن‌های تصفیه‌خانه موجود در تصفیه‌خانه و... نیز در دستور کار جدی اداره کل حفاظت محیط زیست البرز قرار گرفته است.

 

 سند تالاب صالحیه بزرگ‌ترین دستاورد ملی در حفاظت از تالاب‌ها

 

 و اما محوری‌ترین مبحث سخنان «مجید درگی» تشریح وضعیت تالاب صالحیه بود. تالابی که برای اولین‌بار در کل تاریخ جمهوری اسلامی ایران توانست مراحل انتقال سند نمایندگی دولت را از سازمان منابع طبیعی به سازمان حفاظت محیط زیست طی کند و استان البرز موفق شد اولین استانی باشد که سنگ بنای سنددار شدن تالاب‌ها به نام دولت و به متولی‌گری حفاظت محیط زیست را بنا نهد تا به قول درگی فضایی فراهم شود تا قانون، دست حفاظت محیط زیست را به‌عنوان متولی حفاظت از تالاب‌ها باز بگذارد تا در برابر هر نوع تعرضی نسبت به تالاب‌ها، قانونمند ورود کند و محافظان محیط زیست با دستی پر و اطمینانی دوچندان در محاکم قضایی دست متعرضان به انفال را کوتاه کنند.

 

 البرز پرچمدار حفاظت از تالاب‌ها در تاریخ محیط زیست

 

 درگی در تشریح این روند که با پیگیری‌های فراوان حفاظت محیط زیست و بازدیدهای پیاپی مسئولان قضائی از تلاب صالحیه همراه بود اظهار داشت: متأسفانه ما متولی حفاظت از تالاب‌ها بودیم؛ ولی قانوناً حق شکایت از معترضین به تالاب‌ها را نداشتیم. اما البرز پرچمدار جریانی شد که شاید در طول دهه‌های آینده منجر به این اتفاق میمون شود که سند تمام تالاب‌های کشور منتقل شود و آن «حفاظتی» که شایسته و بایسته تالاب‌های کشور است به لطف خدا اجرایی شود. چه‌بسا کانون‌های ریزگردی که تثبیت شوند، پوشش‌های گیاهی که احیا شوند و حقابه‌هایی که برای تالاب‌ها گرفته شود و... این چشم‌اندازی که در آینده رقم خواهد خورد، شروعش از انتقال سندی بود که روزی با تالاب صالحیه و از استان البرز آغاز شد.


روزنامه‌نگار: عفت السادات حسینی

https://www.najvayeagahi.ir/@545
پیشنهاد سردبیر