جمعه, 27 مهر 1403 فارسی
کد خبر: 547 تاریخ: چهارشنبه، 11 مهر 1403 - 19:06

تأسیس ۲ پژوهشکده «هوش مصنوعی» و «کلان‌داده» در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در رویداد «هوش مصنوعی در کشاورزی» که روز چهارشنبه در کرج برگزار شد، گفت: در حال حاضر ۲ پژوهشکده «هوش مصنوعی» و «کلان‌داده» در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در حال تأسیس است.

به گزارش نجوای آگاهی؛ دکتر «محسن مردی» رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و رئیس رویداد «هوش مصنوعی در کشاورزی» ضمن بیان تاریخچه کوتاهی از این پژوهشگاه ابراز داشت: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی یکی از ۲۱ مؤسسه و پژوهشگاه سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی است که با دارابودن قریب به ۲۰۰۰ عضو هیئت‌علمی و ۸۰۰۰ محقق و پشتیبان یکی از مهم‌ترین سازمان‌های تحقیقاتی جهان است که قدمت برخی مؤسسات آن به بیش از یک قرن می‌رسد.

 وی در ادامه بیان کرد: در ۴۰ سال گذشته تولیدات بخش کشاورزی کشور بیش از ۴۰۰ درصد رشد داشته است که ۳۵۰ درصد این افزایش رشد به واسطه زحمات بسیار زیاد همکاران ما در سازمان تات و کشاورزان و معاونت‌های اجرایی در وزارت جهاد کشاورزی بوده است که مهم‌ترین دلیل آن نفوذ دانش و افزایش بهره‌وری بوده است.

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به تغییر الگوهای آب‌وهوایی و تغییرات اقلیم الگوهای تولید در آینده تغییر خواهد کرد و ما اگر بخواهیم امنیت غذایی پایداری در کشور داشته باشیم، ضروری است که با استفاده از حکمرانی کشاورزی دانش‌بنیان الگوهای تولید را با شرایط جدید تطبیق دهیم تا بتوانیم غذای کافی، سالم و قابل‌دسترس برای هم‌وطنان تأمین نماییم.

مردی گفت: نیازی که امروز به‌شدت در کشور احساس می‌شود، تحلیل و نظریه‌پردازی برای پدیده‌هایی است که در آینده اتفاق می‌افتد. برای انجام این کار ما به احصای اطلاعات، داده‌های دقیق و تحلیل آنها نیاز داریم چرا که معتقدیم با تحلیل حال و گذشته است که می‌توان آینده بهتری را پیش‌بینی و خلق کرد.

 رئیس رویداد «هوش مصنوعی در کشاورزی» تصریح کرد: ما به‌زودی مجبور هستیم کشاورزی دقیق را عملیاتی کنیم و برای تحقق آن ضروری است از فناوری‌های مختلف هوش مصنوعی برای تهیه داده‌های دقیق و استفاده توأمان از ماهواره و الگوریتم‌های هوش مصنوعی و سخت‌افزارهای لازم برای تجزیه و تحلیل محصولات در همه مراحل کاشت، داشت، برداشت و زنجیره تأمین ارزش استفاده نماییم تا بهره‌وری کشاورزی در کشور ارتقا یابد.

 وی با بیان اینکه در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و سایر مؤسسات سازمان تات توجه ویژه‌ای به این موضوع شده است، گفت: در حال حاضر ۲ پژوهشکده «هوش مصنوعی» و «کلان‌داده» در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در حال تأسیس است؛ ولی روش متفاوتی را برای تحقق آن دنبال می‌کنیم.

دکتر مردی اظهار داشت: در این رویداد تلاش می‌کنیم با ۴۰ شرکتی که در زمینه هوش مصنوعی فعال هستند و دارای تولید و ایده هستند، آشنا شویم و از ظرفیت‌های آنها برای ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی استفاده کنیم و اگر لازم است در بخش‌های سیاست‌گذاری و یا اجرا تغییرات انجام شود آنها را پیگیری نماییم.

 وی در پایان خطاب به ایده‌پردازان و پژوهشگران حاضر در این رویداد ابراز داشت: در پژوهشگاه همیشه به روی شما باز است و امیدواریم با مشارکت با بخش خصوصی بتوانیم کارهای خوبی انجام دهیم و همکاری‌ها توسعه یابد.

 گفتنی است نخستین رویداد و نمایشگاه «هوش مصنوعی در کشاورزی» به همت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به میزبانی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی مستقر در کرج روز چهارشنبه ۱۱ مهرماه برگزار شد.

عکاس: شکوفه سیاوشی

روزنامه‌نگار: عفت السادات حسینی

منبع: نجوای آگاهی

https://www.najvayeagahi.ir/@547
پیشنهاد سردبیر