جمعه, 27 مهر 1403 فارسی
کد خبر: 600 تاریخ: یکشنبه، 22 مهر 1403 - 23:17

روز فرهنگی یک شهر نمادی از صلح مردم در زیستگاهی مشترک است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در آئین برگزاری ویژه‌برنامه روز فرهنگی کرج گفت: این فرهنگ عمومی که از دیرباز مردمانی از قومیت و زبان و فرهنگ مختلف به طور مسالمت‌آمیز و در اوج تعامل با یکدیگر زندگی می‌کنند، باید پاس داشته شود و برگزاری چنین رویدادهایی در گرامیداشت این فرهنگ قطعاً مؤثر است.

به گزارش نجوای آگاهی؛ «محمدحسین صفار هرندی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر یکشنبه ۲۲ مهرماه در آئین بزرگداشت روز فرهنگی کرج با بیان اینکه استان البرز مستوره‌ای از تیره‌های مختلف اقوام ایرانی است، ابراز داشت: از نظر تنوع اقوام، البرز این استان مهمان‌پذیر بیشترین شباهت را به تهران دارد و این مهم در جای خود ظرفیت عظیمی است که باید به آن توجه کرد و اگر از این مزیت بهره وافی و کافی برده نشود، می‌تواند موجب آفت و زیان شود.

 

 وی با بیان اینکه ایران با این همه تنوع در قوم، زبان و گویش در حقیقت یک قوم واحد و آن هم ایرانی است، متذکر شد، باید این وحدت ملی در کل کشور حفظ شود.

 

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه ضمن ذکر القاب شهرهای مختلف ایران از دارالعباده یزد تا دارالمؤمنین قم؛ از دار الارشاد اردبیل تا دارالسرور بروجرد گفت: این القاب که در طول تاریخ، یک شهر به آن شهره می‌شود برآمده از خصایص بارز مردمان آن سرزمین است.

 

 وی با بیان اینکه البرز و شهر کرج نمادی از مردم خونگرم و میهمان‌پذیری است که از جای‌جای ایران اقوام مختلف را پذیرا شده است، گفت: البته خطه و آب‌وهوای این شهر نیز زبانزد عام و خاص است و چه‌بسا مردم شهرهای اطراف کرج که از دیرباز منتظر رسیدن انواع میوه‌های باغات کرج - مهد فلاحت نوین - بودند و یا تابستان خود را در مناطق ییلاقی کرج سپری می‌کردند که این نیز بیانگر همان خوی مسالمت‌آمیز مردم این دیار دارد.

 

 صفار هرندی در ادامه ضمن تأکید بر روز فرهنگی به‌عنوان نمادی از صلح و تعامل مردمان در یک شهر و زیستگاه مشترک ابراز داشت: این فرهنگ عمومی که از دیرباز مردمانی از قومیت و زبان و فرهنگ مختلف به طور مسالمت‌آمیز و در اوج تعامل با یکدیگر زندگی می‌کنند، باید پاس داشته شود و برگزاری چنین رویدادهایی در گرامیداشت این فرهنگ قطعاً مؤثر است.

 

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به وقایع اخیر فلسطین و لبنان ابراز داشت: آنچه در فلسطین خون‌فشان و خون‌چکان این روزها شاهد هستیم، نبرد برای بقا است. روح حاکم بر جریان فلسطین کاملاً انسانی و مبتنی بر مقاومت است. درواقع فلسطین معلم اول درس مقاومت در جهان است و فرهنگ عمومی مردمان آن بر مبنای مقاومت شکل‌گرفته و در حال تسری به جهان است.

 

 وی ضمن تقدیر از فرهنگ مردم فلسطین که علی‌رغم همه ظلم‌ها و بی‌عدالتی‌های جهان به حریم خانواده و حفظ نسل اهمیت دوچندان می‌دهند تا مبادا در این نبرد نابرابر نسل مقاومت از پا بیفتد، گفت: زنان فلسطین در عرصه فرزندآوری و ادامه نسل خود در تلاش هستند دشمنی را که همه همت خود را بر کودک کشی قرار داده است، ناامید کنند که جای تقدیر دارد.

 

 «محمدحسین صفار هرندی» افزود: فرهنگ مردم مقاومت به جهان این درس را داده است که باید تکیه‌گاه‌ها را در جایی قرار داد که نقطه عزت و آبرو باشد و مردم فلسطین و لبنان چه زیبا این درس را یادگرفته و آن را به جهان مصادره کرده‌اند.

 گفتنی است در آئین بزرگداشت روز فرهنگی کرج که با حضور «محمدحسین صفار هرندی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله «سید محمدمهدی حسینی همدانی» نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه محترم کرج، شهردار و اعضای شورای شهر کرج، معاونان استاندار البرز و جمعی از فرهنگ‌دوستان عصر یکشنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۳ در مجتمع فرهنگی ورزشی میلاد کرج برگزار شد، از مدیران برتر کانون‌های فرهنگی مساجد در طرح مسجد - کانون نشاط و دانش‌آموزان نخبه البرزی حائز مقام در المپیادهای جهانی تقدیر و تجلیل شد.

 

عکاس: فاطمه خالو باقری

خبرنگار: تیلدا حسینی

منبع: نجوای آگاهی

https://www.najvayeagahi.ir/@600
پیشنهاد سردبیر